Protecția pe primul loc

Medicul dermatolog Cătălin Popescu, primul invitat al dimineții, a discutat cu realizatory despre riscurile pe care le prezintă explorarea naturii umane. Mai târziu, Costin Giurgea, jurnalist la „SuperSpeed”, a vorbit despre cursele de mașini în deșert

E fapt bine-știut că nu chiar tot ce începe cu „p” e amuzant. De pildă, penicilina. Lucrurile acestea trebuie să fie luate foarte în serios, de fapt. De aceea, gloryoșii l-au invitat pe medicul dermatolog Cătălin Popescu, care a oferit câteva informații valoroase despre bolile cu transmitere sexuală. 

Cum ieri s-a vorbit despre medicina de călătorie, azi discuția a pornit tot de acolo, mai exact, riscul de contactare a bolilor venerice în vacanță, sau cum i-a spus Răzvan Exarhu, „sindromul fetelor lui Gauguin”. Asta pentru că, așa cum a observat realizatorul, „românii noștri sunt mai îndrăzneți decât a fost Columb. Dar cu ce s-a întors exploratorul din America?”. 

„Nu știm exact”, a răspuns doctorul. „Avem niște date indirecte. Legenda spune că sifilisul ar fi fost adus de marinarii lui. Legătura dintre sifilis și malarie e amuzantă. Prin 1940, când a fost descoperită și pusă în uz penicilina, sifilis nu avea tratament. Un psihiatru austriac a avut ideea să infecteze cu plasmodiu parazitul care provoacă malaria, pacienții care aveau neurosifilis, în ideea în care vor face febră, iar virusul care produce sifilis e, în general, foarte vulnerabil la temperaturi peste 38, 39 de grade. Rata de răspuns era cam de 25%. Desigur, trebuia să tratezi și malaria după. Pe vremea aia, răspundea la chinină, adică ginul tonic funcționa la vremea aceea. Ideea asta a fost apreciată. A luat premiul Nobel”.

În general, dacă te duci în destinații exotice, există riscul dobândirii de boli venerice nespecifice zonei europene.  Principalul factor de risc e să te întâlnești cu un purtător. Medicul a spus că bolile venerice se transmit doar prin contact sexual. Foarte rar e susținută ipoteza că s-ar transmite și altfel, prin obiecte intime sau prosoape, spre exemplu. „Asta cu prin prosop am auzit-o de la niște... La sală, nu?”, a chicotit Răzvan. 

 Există mai multe tipare de călător, cel indiferent, care se lasă dus de val, cel indiferent, care, totuși, are protecție la el, și cel fanatic, care călătorește cu scopul de a se bucura din plin de natură. Probabilitatea de contact sexual cu străini e de trei ori mai mare la turiști. Există vârfuri de frecvență, contactul sexual la risc cu grad mare de frecvență e la persoanele între 20 și 30 de ani. Al doilea vârf de frecvență e la persoanele între 50 și 55 de ani, mai exact „când deja știi că nu se mai poate întâmpla ceva bun în viața ta”, după cum a spus cu amar în voce Răzvan Exarhu.

Unele boli venerice se transmit mai ușor, iar altele mai greu, susține doctorul. Păduchii lați sau „chitariștii”, după cum mai sunt cunoscuți, au o rată de transmitere de aproape 100%. Se întâlnesc din ce în ce mai rar din cauză că le distrugem ecosistemul. Gonoreea și chlamydia au și ele un grad ridicat de transmisibilitate. Sifilisul are o probabilitate de transmitere de 30%-35% per contact sexual. Contrar părerii multora, aceasta nu e cea mai gravă boală cu transmitere sexuală, fiind ușor de tratat. Medicul atenționează că prezervativul nu are eficiență de 100%, așa că, acesta trebuie folosit corect și pe tot parcursul actului sexual. Aveți grijă să nu vă facă cineva voodoo la prezervativ și fiți atenți la data de expirare și condițiile de păstrare. 

Costin Giurgea , despre mașini electrice și Singapore

Iarna asta, mulți posesori de autoturisme electrice s-au plâns de problemele de care s-au lovit, din cauza frigului. Temperaturile scăzute scad din autonomia mașinii. Totuși, autonomia depinde și de stilul de șofat și de condițiile de condus. 

„Nu cred că planurile alea de electrificare a planetei vor merge până la capăt, așa cum se anunță din când în când”, a observat Răzvan. „Oricum, în afară de zarva majoră provocată de Elon Musk, când le-a dat puțin foc sub scaune celorlalți șefi din industria auto, schimbări majore s-au manifestat în domeniul politic și în reglementările industriei. De atunci, oamenii au fost obligați să facă mașini electrice pe bandă rulantă”, a răspuns invitatul. 

Totuși, această nebunie a autoturismelor electrice a început să se liniștească, a spus invitatul. Asta pentru că, iarna aceasta, mulți posesori de pe glob nu au putut porni mașinile din cauza temperaturilor scăzute. Astfel că, producătorii de mașini electrice au început să se întrebe dacă nu cumva ce pun ei pe piață nu e mai mult decât poate piața să absoarbă. Invitatul a punctat faptul că trebuie să ținem cont de progresul acestei tehnologii. Cu fiecare generație nouă de mașini electrice, autonomia crește, iar autoturismele devin din ce în ce mai eficiente. 


Costin a povestit că ultima lui călătorie a fost la Singapore, unde a participat la prezentarea noului Porsche Macan electric. Cât costă i-a fost frică să afle. Asta pentru că în Singapore, lucrurile stau destul de diferit. „Mi-a fost frică să mă uit. Știu că un Volkswagen Golf, în Singapore, pleacă de la 172.000 de euro. Nu este o glumă!”, a exclamat acesta. „Și cât costă permisul de conducere? Pentru zece ani, nu conduci toată viața ca aici”, a întrebat Exarhu. „Aici e o discuție. În prețul mașinii intră și dreptul tău de a conduce în Singapore timp de zece ani. După, trebuie reînnoit. Se ajunge și să se liciteze pentru acest drept”, a povestit invitatul. 

Ascultați episodul integral, sub formă de podcast, pe rockfm.ro!


Morning Glory - 8.02.2024 - COSTIN GIURGEA, DR. CATALIN POPESCU

Morning Glory, cu Răzvan Exarhu, 01:31:36

Morning Glory - 1.03.2024

Morning Glory, cu Răzvan Exarhu, 01:30:47

Morning Glory - 29.02.2024

Morning Glory, cu Răzvan Exarhu, 01:19:06

Morning Glory - 28.02.2024

Morning Glory, cu Răzvan Exarhu, 01:25:10