Rock Evergreen

A fi sau a nu fi fan

Despre colecții, merchandise și licitații

Teodora Bratu (Sunete)

Ca majoritatea fenomenelor din muzica modernă - totul a început cu The Beatles. A fost una dintre cele mai prolifice trupe ale secolului XXI și rămâne până astăzi o parte importantă și influentă a istoriei muzicii. Impactul pe care o trupă îl are asupra culturii care o înconjoară și asupra culturii pop în special poate fi văzut în modul în care rămâne constantă în mintea ascultătorilor. Suvenirele Beatles au devenit un element de bază al culturii pop și includ  articole ale fanilor de toate vârstele, de la mărfuri destinate copiilor și adolescenților până la obiecte scumpe, pentru colecționari serioși.

Desigur, puțini au văzut potențialul la momentul respectiv. La sfârșitul anului ’63, Epstein i-a predat brațul de merchandising The Beatles avocatului său, David Jacobs, care, la rândul său, i-a dat-o lui Nicky Byrne, pe care îl întâlnise la o petrecere. Au eliberat o licență oficială companiilor în schimbul a 10% din profit. Datorită popularității lor de durată, Beatles au generat mărfuri care nu pot fi neapărat clasificate. Există o întreagă gamă, care se află pe o linie vagă între comercial și personal. Multe articole vândute la licitații cu cel mai mare preț au fost mărfuri care nu sunt produse în serie, cum ar fi foi de versuri scrise de mână, îmbrăcăminte, obiecte personale și chiar certificatul de naștere al lui Paul McCartney.

Și așa ajungem în mijlocul fenomenului Beatlemania, unul dintre primele semne ale culturii fanilor care va domina istoria muzicii de-a lungul deceniilor următoare. Orice lucru scris, folosit sau deținut de oricare dintre cei patru continuă să crească în valoare. Când folosesc termenul de „orice”, vorbesc serios, orice: în 2011, un stomatolog a plătit 31.200 de dolari pentru unul dintre dinții lui John Lennon, George Michael nu s-a sfiit să plătească 2,1 milioane de dolari pentru pianul Steinway Model Z al lui Lennon, iar o ușă semnată de la Teatrul Ed Sullivan, unde Beatles au cântat pentru prima dată în urmă cu 50 de ani, este de așteptat să aducă un milion de dolari.

În data de 7 februarie, fiul lui John Lennon, Julian Lennon, a ținut o nouă licitația marca The Beatles din colecția personală, desigur, în ritmul timpurilor pe care le trăim. Haina lui John Lennon din filmul „Magical Mystery Tour”, pelerina lui din „Help!”, trei chitare și notele de aranjament scrise de mână ale lui Paul McCartney pentru „Hey Jude” au fost scoase la licitație sub formă de NFT, primul astfel de eveniment dintr-o serie care urma să fie lansată în lunile următoare. „Lennon Connection: The NFT Collection” a fost prezentat de piața NFT YellowHeart și Julien’s Auctions.

Foto: Getty