Nirvana a câștigat procesul intentat de „bebelușul” de pe coperta Nevermind

Procesul a început în august 2021, când Spencer Elden a dat în judecată membrii trupei Nirvana, pe moștenitorii lui Kurt Cobain, pe fotograful Kirk Weddle și casele de discuri implicate. Elden a susținut că imaginea de pe copertă constituie „exploatare sexuală comercială a unui minor” și a cerut despăgubiri de 150 000 de dolari de la fiecare pârât.

Inițial, cazul a fost respins în ianuarie 2022 pe motiv că Elden a depășit termenul de prescripție (legislația federală permite un anumit interval de timp pentru deschiderea unor astfel de procese). Totuși, în 2023, o curte de apel a decis că plângerea poate fi reanalizată, redeschizând litigiul.

Elden și avocații săi au insistat că fotografia ar fi „lascivă” deoarece scoate în evidență organele genitale ale unui copil. În apărare, Nirvana a argumentat că imaginea este „o critică socială clară, lipsită de orice intenție sexuală” și a prezentat dovezi că Elden a pozat de mai multe ori în stilul copertei de-a lungul anilor, inclusiv la aniversările albumului, ba chiar a vândut suveniruri semnate „Nirvana baby”.

Judecătorul Fernando M. Olguin a închis cazul în septembrie 2025, explicând că „nuditatea, în sine, nu este ilegală”, și că fotografia de pe Nevermind nu poate fi interpretată ca pornografie infantilă conform legislației federale. Decizia este considerată definitivă, punând capăt unei dispute legale care a durat patru ani.

Lansat pe 24 septembrie 1991, albumul Nevermind a ajuns pe locul 1 în topul Billboard 200 în ianuarie 1992 și a rămas în clasament timp de 554 de săptămâni. Cu peste 30 de milioane de copii vândute, este considerat unul dintre cele mai influente albume din istoria rockului.

Coperta, o satiră la adresa lăcomiei și a capitalismului

Ideea a venit lui Kurt Cobain după ce a urmărit un documentar TV despre nașteri sub apă. A fost intrigat de imagini și a sugerat ca albumul să aibă pe copertă „un bebeluș care se scufundă în apă”. Designerul grafic Robert Fisher, împreună cu fotograful Kirk Weddle, au pus în practică ideea.

Tatăl bebelușului, Rick Elden, era prieten cu fotograful și a acceptat ca fiul să fie fotografiat. Familia a fost plătită cu 200 de dolari pentru o singură ședință foto de câteva secunde.

Ulterior, pe copertă a fost adăugată digital imaginea unei bancnote de 1 dolar agățată de un cârlig de undiță, pentru a sublinia metafora despre lăcomie și capitalism, sugerând că oamenii sunt condiționați să „alerge după bani” încă din primele clipe ale vieții.

Foto: Getty Images.

Web radios