Rock News

„Zombie”, un răspuns la moartea a doi copii într-un atentat IRA în orașul Warrington

Johnathan Ball, în vârstă de trei ani, a fost ucis când două bombe ascunse în coșuri de gunoi au explodat pe o stradă comercială aglomerată, în martie 1993. Tim Parry, în vârstă de 12 ani, a murit cinci zile mai târziu, scria BBC. Scrisă de Dolores O'Riordan, ca protest după bombardamentele IRA din Warrington, unde au fost uciși cei doi copii și răniți alți 56, în martie 1993, melodia "Zombie" a fost înregistrată la Windmill Lane Studios din Dublin și a fost produsă de colaboratorul The Cranberries, Stephen Street (The Smiths, Blur).

„Îmi amintesc cum am văzut-o pe una dintre mame la televizor, pur și simplu distrusă”, spunea Dolores O'Riordan într-un interviu pentru revista Vox în 1994. Artista se afla la acea vreme în mijlocul unui turneu și profund ofensată de faptul că teroriștii au pretins că au acționat în numele Irlandei.

"Eu nu sunt IRA. Cranberries nu sunt IRA. Nici familia mea nu este".

„Nu îmi pasă dacă ești protestant sau catolic, îmi pasă de faptul că oameni nevinovați sunt răniți”, spunea solista în acel interviu pentru Vox. „Asta m-a determinat să scriu piesa”.

Lansată în septembrie 1994, „Zombie” a devenit cel mai bine vândut single al trupei, ajungând pe primul loc în Germania, Australia și Franța și în topurile rock alternative din SUA.

Și în Regatul Unit melodia a fost un succes, insă acesta a fost umbrit de decizia BBC de a interzice videoclipul din cauza scenelor care implicau minori și arme.

Videoclipul original a fost regizat de Samuel Bayer, cunoscut anterior pentru "Smells Like Teen Spirit" de la Nirvana și "No Rain" de la Blind Melon, care a călătorit în Irlanda de Nord și a filmat scene cu conflictul. Imaginile cu copiii care țineau arme în mâini nu au fost pe placul BBC și nici al radiodifuzorul național din Irlanda, RTE.

În loc, s-a difuzat o versiune editată care s-a concentrat pe scene cu trupa cântând în concerte, o versiune pe care The Cranberries a respins-o.

În ciuda acestor evenimente, videoclipul s-a descurcat foarte bine pe parcursul timpului, ajungând în acest moment la 1,5 miliarde de vizualizări.