Rock News

Cele două favorite din anii '90, de la R.E.M., ale lui Michael Stipe

La vremea albumului de debut R.E.M., cu „Murmur”, în 1983, The Smiths apărea cu un sound similar în Marea Britanie, alăturându-se R.E.M. ca pricipalii doi pioni indie-rock

După „Murmur”, trupa americană a lansat câte un album de studio în fiecare an până la „Green”, din 1988. Fiecare lansare a fost întâmpinată cu bine atât din punct de vedere comercial, cât și din punctul de vedere al criticii, dar viața agitată, faima, obligațiile noi l-au nemulțumit pe Stipe. După turneul în sprijinul „Green”, R.E.M. a făcut un pas înapoi de la turnee timp de câțiva ani pentru a face bilanțul și a se concentra mai mult pe munca de studio.

„Am făcut zece ani de turnee”, a reflectat Stipe într-o conversație din 2018 cu The Guardian. „Eram obosit, plin de adrenalină până în gât și slab ca o șină de tren. În 1989, am făcut înconjurul lumii de trei ori. Tunsoarea mea din timpul acelui turneu ar trebui să indice starea mea de spirit: au fost cele mai proaste patru tunsori din anii '80, combinate într-una singură”.

Michael Stipe, 1987


Michael Stipe, 1988


Michael Stipe, 1989



Din fericire, criza coafurilor lui Stipe nu a fost suficient de dezastruoasă pentru ca fanii să se disperseze. În 1991, R.E.M. a lansat „Out of Time”, cel mai de succes album al lor, cu „Losing My Religion”, „Shiny Happy People” și „Radio Song”. Single-urile au ușurat tranziția trupei de la alt-rock la o trupă mainstream care umplea stadioane.

În discuția sa cu The Guardian, Stipe a ales „Country Feedback” drept melodia sa preferată de pe „Out of Time”. „Am permis sentimentalității să se strecoare, ceea ce este ceva de care chiar fug. Nu-mi plac ieftinelile, sentimentalele, prea sincerele”.


„Automatic for the People” și continuarea sa mai energică „Monster” i-au urmat lui „Out of Time”. Deși primul trece testul timpului ca fiind unul dintre cele mai bune LP-uri ale trupei, Stipe a ales „Strange Currencies”, de pe al doilea, drept a doua favorită a anilor '90.

„A fost versiunea noastră a muzicii rock”, a spus Stipe despre „Monster”. „U2 ieșiseră cu „Achtung Baby”, unde și-au permis să devină teatrali; a existat un element de acest gen. Grunge-ul venise și era ceva foarte eliberator și în el. Așa că am optat pentru ceva complet diferit, ceva mai asemănător circului și exagerat. A fost glam rock, practic. Ne întorceam la T. Rex și Mott the Hoople și îl duceam înainte, în locul unde era grunge-ul, după „Achtung Baby”. Acestea au fost curentele și albumele care m-au influențat și m-au făcut să mă gândesc: „Cine suntem noi în toate acestea? Peisajul s-a schimbat și unde ne aflăm?'”

Continuând, Stipe a dezvăluit modul în care solistul INXS, Michael Hutchence, a inspirat „Strange Currencies”. „A ridicat ștacheta atât pentru mine, cât și pentru Bono”, a spus el. „Era un rock-star senzațional. Chiar sunt puțin jenat de termenul de rock-rock. Când l-am cunoscut pe Andy Warhol, el m-a numit star pop. I-am spus: „Nu, sunt solist dintr-o trupă.” El a spus: „Nu, ești un star pop.” „Nu, nu sunt.” Bine, bine, a câștigat. După cum s-a dovedit, sunt o star pop destul de bun. Nu sunt un rock-star foarte bun – nu am vocea pentru asta”.


Fotografii: Getty Images/ Guliver.