A zis cineva bis? Cum a fost la Folk Bun, ediția a doua #ConcertReview

O mare de oameni s-a strâns luni, 11 decembrie, la Sala Palatului, entuziasmată să vadă nume foarte mari ale culturii folk de la noi într-un maraton de patru ore energic, amuzant, emoționant, care i-a încărcat pe toți cât încă pentru an an, până la ediția a treia

Dacă săptămânal e o regulă știută deja să îl avem în studioul Rock FM pe folkistul Cristi Dumitrașcu, care aduce cele mai bune piese și cei mai faini invitați ai genului, în fiecare luni de 19.00 la 21.00, de data asta el a ieșit din studio și s-a întors la Sala Palatului. Acolo a început, anul trecut, prima ediție a ceea ce poate că și devine, deja, o tradiție frumoasă a iubitorilor acestui gen – Gala Folk Bun. Pentru că prima ediție s-a bucurat de un succes real, ediția a doua a adus atât nume care au urcat și în 2022 pe scena Sălii Palatului, cât și nume noi, care au întregit maratonul celor patru ore de Folk Bun

Aproximativ 20 de artiști au urcat pe scenă seara trecută, în gala dedicată muzicii folk și artiștilor care au contribuit la cultura acestui gen muzical în ultimele peste cinci decenii, încă de pe vremea, sau chiar dinaintea, cunoscutului Cenaclu Flacăra. Seara a fost presărată de surprize, invitați speciali și nume de seamă, care au ridicat toată sala în picioare. Poate cel mai așteptat, aclamat și deopotrivă emoționant moment al serii a fost, totuși, revenirea muzicianului Vasile Șeicaru pe scenă, după o lungă pauză cauzată de problemele de sănătate. Acesta a mărturisit în fața sălii ridicată în picioare: „Mi-a fost tare dor de voi!”, și a oferit un recital de excepție, în duet cu oamenii care l-au acompaniat și care i-au cerut chiar un bis.

E important la orice eveniment de muzică live, mai ales la maratoane, felul în care începi. Iar seara de Folk Bun, ediția a doua, a debutat cu Ana Maria Ivan, Romell Alaman și actorul Ovidiu Niculescu, care au deschis fără prea mult efort apetitul oamenilor din sală pentru „mai mult”. A urmat Narcisa Suciu, care deși se află în mijlocul unui turneu național intens, a reușit să ajungă în Capitală pentru gala de folk, după ce anul trecut nu a reușit acest lucru. Ea a oferit un recital suav, încărcat de simbolistică și tradiție, din care s-a distins „Galbenă gutuie”, asupra căreia și-a pus o frumoasă amprentă personală. Prima oră de folk a fost încheiată de solistul Timpuri Noi, Dan Iliescu, care a emoționat toată sala cu piesa „Tata”.

Următoarea oră de gală a stat sub semnul rockului. Deschisă de vocea unică a Alinei Manole, ora a doua de Folk Bun s-a transformat ușor într-un ‚folk alternativ’ când, alături de ea, a urcat Dan Byron. Aceștia au decis să repete duetul pe care l-au făcut anul trecut, în prima ediție, grație succesului pe care l-au avut atunci. Ulterior, Dan a cântat și el două piese solo, „Oricât ai vrea să fii mai mult”, penultima piesă de pe noul album, „efemeride”, cealaltă fiind cunoscuta piesă byron, „Marea”. Lui i-au urmat titanii heavy-metal-ului din România, frații Coiotu’ și Balauru’, de la formația Trooper. Ora a doua s-a încheiat cu un recital minunat semnat de Cristi Dumitrașcu, prezentatorul emisiunii și al galei Folk Bun, care nu putea lipsi tocmai el din line-up-ul acestei seri. I-au fost alături Țapinarii și Planul B

Ora a treia din eveniment a fost începută cu voie bună și zâmbete și a fost încheiată în lacrimi și suspine. Duo-ul Fără zahăr a făcut un show așa cum ne-a obișnuit, spre bucuria tuturor celor prezenți în sală. După, a urmat momentul special al DJ-ului Rock FM, Cristian Hrubaru, alături de instrumentiștii de la Scarlet Aura. Aceștia au cântat pentru prima oară live cover-ul lansat împreună, recent, după „Rugă pentru părinți”. Sala s-a cutremurat și a plâns la gândul celor dragi pe care nu îi mai au alături, sau efemeritatea celor pe care încă îi mai au. Cu certitudine, câțiva oameni au ieșit din sală după acest moment pentru a-și suna familia.

Un lucru frumos care s-a întâmplat la ediția a doua Folk Bun a fost prezența unor oameni care vin alte zone muzicale și care, totuși, au schimbat registrul pentru o seară. Precum am amintit de Dan Byron și cei doi membrii Trooper, au și Doru Trăscău, solistul The Mono Jacks, sau Dan Bitman, de la Holograf. Deși amândoi vin din zone muzicale diferite, și-au recunoscut pasiunea pentru muzica folk și au schimbat chitara cu distors pe chitara acustică. Doru a cântat alături de Ducu Bertzi, iar Dan Bitman a făcut un recital alături de Marius Bațu

Seara a fost încheiată, ca și ediția trecută, de Mircea Baniciu, care a urcat pe scenă cu al său șarm și a sa modestie pentru a-i face pe oameni să-și aducă aminte de piesele care le-au marcat tinerețea și care au unit generații la rând. Pentru că asta face muzica bună, îi aduce pe oameni împreună, indiferent de care și câte ar fi diferențele dintre ei în restul timpului. Folk Bun n-a unit doar o mare de oameni în sală pentru a vedea un concert. A unit iubitorii de muzică cu o serie întreagă de artiști care au scris și scriu mai departe istorie în muzica autohtonă. Așa că vorba lui Mircea Baniciu: „A zis cineva bis?”. Ne revedem atunci și la ediția a treia de Folk Bun!