Discoteca a fost prea mică pentru Vița de Vie la concertul simfonic #ConcertReview

Seara trecută, mii de oameni au umplut Sala Palatului la Vița de Vie Simfonic, un mega concert de care mulți dintre noi aveam nevoie!

Sala Palatului a fost gazda concertului simfonic pe care Vița de Vie l-a susținut pentru prima oară în București alături de o orchestră simfonică. Spun pentru prima oară deoarece proiectul simfonic a început, alături de aceeași orchestră, încă din 2018, când au închis Festivalul Awake cu un concert simfonic. Seara respectivă a fost un succes atât de mare încât a devenit primul album live al acestora, denumit „În corzi”.

Blue Noise a deschis concertul de aseară. Vița de Vie a mai colaborat în trecut cu grupul a cappella, alături de care au înregistrat „Luna și noi” în 2016. Adrian Despot îmi povestea că, după părerea lui, tranziția de la electric, la acustic și acum la simfonic nu putea fi întregită decât de un grup a cappella care să deschidă concertul lor de la Sala Palatului. Mărturisesc că îi dau dreptate. Cei cinci muzicieni i-au purtat pe spectatori prin multe genuri muzicale, de la jazz, la blues, pop, rock și până la muzică folclorică. Din recitalul lor, cele mai notabile momente au fost, totuși, omagiile pe care aceștia le-au adus Mariei Tănase cu o interpretare emoționantă, a cappella a piesei „Până când nu te iubeam”, Aurei Urziceanu cu piesa „Dor de viață” și legendarei trupe Queen, cu a cărei „Bohemian Rhapsody” au încheiat concertul.

Este fascinantă căutarea continuă de care dau dovadă băieții de la Vița de Vie. Mi se pare de lăudat faptul că, în cei 26 de ani de carieră, trupa a evitat drumul clasic de a funcționa în regimul „album – turneu – album - turneu” și a vrut să găsească tot mai multe valențe muzicii lor. Dovadă e tranziția de la electric la acustic. Până a ajunge la acustic, trupa a luat trei ani de pauză completă de la orice utilizează chitare electrice. După ce au lansat albumul „Acustic”, băieții au înțeles că stilul ăsta reprezintă o mare parte din personalitatea lor și continuă și în prezent să alterneze concertele electrice cu cele acustice.

Seara trecută a fost o adevărată desfășurare de forțe în care cei cinci membri Vița de Vie s-au reunit cu cei 25 de muzicieni din orchestră, majoritatea foarte tineri, și cu Remus Grama, dirijorul care le-a fost un partener de nădejde încă din 2018. Aceștia au cântat timp de o oră și jumătate unele dintre cele mai cunoscute piese ale trupei, într-o interpretare complet nouă, care a dus sound-ul repertoriului Vița de Vie la un nivel superior. Până la urmă, ce poate fi mai frumos decât 25 de instrumente clasice care fac echipă cu 15 chitare plugged, un set de tobe și unul de clape?

Titluri precum „Luna și noi”, cântat evident alături de fetele din Blue Noise, „Varză”, „Iamma”, „Metaforă de toamnă”, „Visele” sau „Alungă tăcerea” au răsunat în Sala Palatului. Interesant e că, în ciuda faptului că întreg concertul a purtat titlul de „simfonic”, Vița de Vie a păstrat și latura electrică și acustică, pe care le-a combinat fin și meticulos cu grandoarea simfonicului. Întreg concertul a avut orchestra simfonică drept „personaj principal”, însă de la o piesă la alta, s-au simțit puternic celelalte două „personalități” ale trupei.

Un moment cu adevărat special a fost piesa „Șambala”, un pe care Despot și restul muzicienilor de pe scenă l-au adus regretatului Doru Stănculescu, al cărui fiu a fost prezent în sală. Piesa e rezultatul taberei de creație de la Tuzla de anul acesta, unde Despot a fost mentor pentru 10 muzicieni tineri, independenți și foarte talentați. Scopul lor a fost să aleagă o melodie românească veche, uitată și să o readucă la viață, iar aseară a fost prima oară când versiunea lor a fost cântată live. Întreg momentul a fost atât de emoționant, puternic, mistic, intens și pasional încât timp de 3-4 minute am simțit că întreaga Sala Palatului a stat cu răsuflarea tăiată.

Seara nu se putea termina altfel decât în stilul dinamic, perfect caracteristic Vița de Vie, cu „Sunetul mai tare” și „Basul și cu toba mare”, ocazie cu care tot publicul a renunțat la statul pe scaune, a petrecut și dansat de zor. Adevărul e că și dacă voiai să stai jos, muzica și energia care veneau dinspre scenă erau mult prea molipsitoare ca să nu te miște din loc.