Rock News

Tom Morello, în 10 piese și momente memorabile

Pe lista celor mai influenți chitariști ai ultimilor 30 de ani, Tom Morello și-a format Rage Against the Machine în 1992, Audioslave în 2001 alături de colegii de trupă Rage și de liderul creativ al Soundgarden, Chris Cornell, după care s-a alăturat unui alt supergrup, Prophets of Rage, în 2016, din nou cu Commerford și Wilk, dar de data aceasta cu greii hip-hop-ului B-Real de la Cypress Hill și DJ Lord și Chuck D de la Public Enemy. Guitar-hero, activist, autor de carte foto pentru măsuța de cafea, absolvent de Harvard și foarte vorbăreț cu presa, spre norocul nostru.

  • Cel mai tare concert din carieră - Finsbury Park din Londra în 2010

„My greatest gig ever”, spune Morello, este ceea ce ar fi trebuit să fie Rage Against The Machine la Finsbury Park din Londra în 2010. Trupa a răspuns unei campanii inițiate pe Facebook pentru a-l împiedica câștigătorul X Factor în 2009, Joe McElderry, să ajungă pe primul loc în perioada Crăciunului cu coverul după Miley Cyrus, „The Climb”. Să fii nr. 1 de Crăciun în Marea Britanie este treabă serioasă.

Protestul inițiat online dorea ca lumea să cumpere single-ul „Killing In the Name”, să-l aducă pe primul loc în UK de Craciun, ca protest împotriva fenomenului X Factor. Rage s-a angajat să aibă un spectacol gratuit în Marea Britanie, asta dacă suficient de mulți oameni descărcau piesa și și-a îndeplinit promisiunea, organizând singuri concertul și acoperind toate costurile. „Dacă ați văzut vreodată o mulțime pierzându-și mințile - imaginați-vă Queen la Live Aid sau alegeți momentul - acest public a fost dublu și mai mult. Ce show! Totală nebunie”.

„A fost concertul lor. I-au făcut pe Rage numărul unu și au venit să-și sărbătorească victoria. Tot ce am făcut a fost să furnizăm coloana sonoră. Cred că locul a fost autorizat pentru 45 000 de oameni, dar au fost ceva de genul 90 000 sau poate mai mult au intrat în cele din urmă - copiii de afară au răsturnat gardurile aproape de sfârșitul concertului. Practic, dacă locuiai în Londra sau în apropiere și erai pasionat de muzica rock, ai fost acolo".


  • Rage Against The Machine - ”the fax machine, pinball machine”, cum explică Morello în interviul de la PinkPop 93 (mai jos)

În 1992, a apărut „Rage Against The Machine”, încălcând toate regulile, cu o combinație fericită de stiluri care a cuprins totul, de la The Clash, The Beastie Boys, Public Enemy până la Led Zep și Black Sabbath. Și poate ceva funk.

„Nu am anticipat succesul, dat fiind faptul că muzica era o combinație de genuri care erau în război între ele – punk, metal și hip hop”, râde chitaristul Tom Morello într-un interviu pentru LouderSound din 2016. „Apoi a mai fost și conținutul politic al melodiilor, care a fost mult la stânga decât al unor trupe precum The Clash și Public Enemy. Înainte de 1992, aceasta nu era o rețetă pentru a ajunge în vârful topurilor”.

Despre contextul succesului albumului de debut, Morello continuă:

„Pentru că în toată Europa, America de Sud și Asia trupa a început să explodeze, parțial pentru că ai mai puțină cenzură acolo, așa că „Killing In The Name” și „Bullet In The Head” au fost auzite în întregime. Dar în SUA nu, pentru că am refuzat să edităm conținutul versurilor. Încă deschideam în cluburi pentru House Of Pain [în SUA] în timp ce cântam la festivaluri mari din restul lumii, spre marea jenă a companiei de discuri din SUA”.



  • Audioslave

Într-un interviu acordat pentru BackStory, chitaristul Tom Morello a pus din nou accentul pe o informație prețioasă pentru fanii Audioslave/ Chris Cornell – încă există destul de mult material înregistrat și nelansat. Cu toate astea, artistul declară că nu există planuri concrete de lansare, chiar dacă nu vede vreun impediment.

„Am vorbit despre asta la un moment dat, când Chris era în viață, și ne-am gândit că va veni un moment potrivit pentru lansare,” a spus chitaristul pentru The Pulse Of Radio. Acum nu mai există „un moment potrivit”, cu toate că nici nu stă nimic în calea lansării”.



  • Adam Jones s-a apucat de învățat să cânte la chitară-bas pentru a-l ajuta pe Morello

Luăm de bun faptul că Tom Morello are o relație excelentă cu Tool, dar nu am știut chiar cât de puternică e legătura dintre ei. Prin intermediul Loudwire, am aflat că mama lui Tom Morello a fost diriginta chitaristului Tool, Adam Jones.

Jones a deschis subiectul într-un interviu pentru podcastul „Talk Is Jericho”, în cadrul căruia a declarat că „Mary Morello e cea mai tare doamnă pe care o poți întâlni”. Cei doi muzicieni obișnuiau să iasă împreună la concerte de metal optzecist, ajungând chiar să locuiască împreună la un moment dat, în LA.

Jones chiar povestește cu drag despre perioada de liceu în care Morello făcea parte dintr-o formație fără viitor, care rămăsese fără basist (Lock Up).


  • Chitara

Pentru cei de la Total Guitar, Morello a povestit despre cum a învățat una dintre metodele care l-au ajutat să mânuiască instrumentul cu dibăcie – chiar de la legendarul Michael Angelo Batio.

„A fost o zi în care soarta m-a învățat cum să folosesc pana cum trebuie,” spune muzicianul. „Deși învățasem singur, mergeam uneori la un magazin de chitare în Highland Park, Illinois, dacă voiam să învăț un cântec – era acolo un profesor hippie fumat care îmi arăta piesele preferate de la Alice Cooper și Black Sabbath pe care nu puteam să le deslușesc de unul singur,” își amintește el.

M-a forțat să încep lent și mi-a spus că, odată ce termin exercițiul, pot să cresc ritmul metronomului cu unu și, după aceea, să merg înainte. Am crezut în ce mi-a spus el și a fost o lecție care mi-a schimbat viața și m-a ajutat să ajung să cânt solouri ca «Take The Power Back» și «#1 Zero» mulți ani mai târziu”, mărturisește artistul.



Foto: Getty Images/ Guliver.