Nu ne mai săturăm de proiecte făcute din pasiune. În ediția de ieri a emisiunii „Rock Driver cu Cristian Hrubaru”, Flavius Buzilă, solistul trupei Hara, a vorbit despre un festival pe care îl organizează cu mult suflet, ajuns la a șaptea ediție, „Cluj Symphony Experience”.
În cadrul festivalului vor concerta Cargo, Subcarpați și Alternosfera, în format simfonic. Orchestra Filarmonicii De Stat Transilvania va insufla o nouă viață pieselor marilor artiști, pe care cu toții le cunoaștem. Va fi o călătorie muzicală în care vom descoperi o altă latură a pieselor preferate. În plus, organizatorii au pregătit mai multe surprize participanților. Aceștia au gândit câteva activități inedite, prin care publicul își poate crea amintiri de păstrat o viață. Printre acestea se numără „Car Symphony”, DJ simfonic, „Back To Bach” și multe alte activități pentru cei mici.
Am avut și eu câteva curiozități despre festival, așa că, după intervenție, am stat de vorbă cu Flavius.
Cum au decurs, până acum, repetițiile trupelor cu orchestra?
Flavius: Foarte bine până acum. Filarmonica din Cluj e, într-adevăr, o orchestră foarte bună. Am mai lucrat cu ei, a cântat și Vița De Vie cu ei. Chiar Vița De Vie a avut o singură repetiție cu orchestra înainte de a transforma acest concept în ceva așa mare. Primele piese în format simfonic pe care le-a cântat Adi Despot au fost la „Cluj Symphony Experience”. Proiectul ăsta a inspirat lumea.
Subcarpați e în sine un proiect mare, care aduce mulți muzicieni pe scenă. Cum procedează ca, din punct de vedere muzical, să nu sune copleșitor?
Chiar vorbeam azi cu orchestratorul lor, care e colegul meu de echipă, tot de la Filarmonica din Cluj. Au adoptat conceptul ăsta: „împreună nu înseamnă că ne anulăm unii pe alții”. Adică ei și orchestra vor să se completeze. Pot fi pasaje, unde dacă suprapui orchestra, e mai mult, dar nu neapărat mai bine. Atunci, își vor face loc, vor fi pasaje exclusiv de orchestră, după care urmează pasajele lor, vor avea un fel de „battle” cu orchestra. Știi tu cum sunt „rap battles”. Le vor adapta pentru orchestră. Mai zic ei ceva, intră viorile, mai fac ceva, intră contrabasul. E absolut senzațional. Atât de mult le-a plăcut celor de la Subcarpați treaba asta, încât au mai adăugat trei piese. Ei au deja o oră și jumătate și au mai băgat trei piese în playlist, (râzând) iar orchestratorul îmi spunea că nu va mai dormi nicio noapte până la festival, că are de lucru.
E foarte provocator, e ușor să pici în două situații: ori ceva haotic, ori să pice orchestra în decor. E frumos că niciuna dintre trupe nu și-a dorit ca orchestra să fie de fond. Băieții de la Subcarpați au vrut să se bage toată lumea, să aibă orchestra intro-uri, părți dedicate. Cargo, nu mai zic! Mie îmi sunau cu orchestră de mult timp, cu stilul lor gotic și greu.. .Una dintre cele mai de succes piese din proiectul „100 Pentru România” a fost „Ziua Vrăjitoarelor”. Ei nu puteau participa, dar piesa a făcut-o orchestra mea de atunci cu vocile noastre. A sunat demențial.
Flavius, voi ați pus la dispoziția publicului, mai multe activități inedite, care mi-au stârnit curiozitatea. Ce este un DJ simfonic?
(Râde) Ok, păi, DJ-ul are un set, completat de instrumente din domeniul simfonic. El preia sunete în timp real și le mixează pe loc.
Vai, cât de mișto!
Sunt multe piese foarte populare acum, pentru care așa s-a procedat, m-am uitat la sesiunile de studio. Au fost folosite orchestre, sunetele preluate și mixate de DJ, apoi aranjate. Atât de bine sunt închegate sunetele în stilul electronic, încât nu ai zice că e vorba de o orchestră adevărată.
Și această activitate cu DJ simfonic va fi o petrecere?
Nu, avem mai multe experiențe într-un spațiu pe care l-am denumit „Chill Out Stage”. (Râzând) Acolo am adus toate trăsnăile astea. Ne-am zis că oamenii ar trebui să vadă ceva ce nu au mai văzut până acum sau să aducem pe scenă artiști cunoscuți, care să arate o latură pe care nu au mai arătat-o până acum. De asta, cum a zis și Cristian, am băgat mâna în joben și am scos ceva.
Am vrut să cuplăm festivalul și cu alte simțuri. Uite, spre exemplu, am adus un târg de vinuri eco, din zonă, unde lumea să facă degustări. Am denumit-o „Tasting Symfony”. Am adus specialiști, chiar și doi din Italia, care povestesc despre combinațiile de mâncăruri care merg bine cu vinurile, îți dau o întreagă poveste, intră în detaliu. Mi se pare că noi de asta nu prea mai avem timp. Totul e pe „fast-forward” azi, totul e despre „fast music”, „fast food”, relațiile sunt pe repede-înainte, totul. Acolo trebuie să fie un spațiu în care ne și putem distra, dar în care mai putem și să gustăm o experiență de la A la Z, cu relaxare. De asta am adus și conceptul de „Copacul Vieții”, copacul fiind conexiunea noastră cu pământul, cu strămoșii. La fel, „Fântâna Dorințelor”, unde lumea poate agăța câte o dorință, pe un răvaș.
Vrem să promovăm sentimentul de comunitate. Râdea și Cristi, în emisiune, de faptul că vom avea o horă „africano-românească”. Vin niște oameni mișto, care sunt și muzicieni și profesori, care ne vor demonstra că, la origini, suntem foarte asemănători și că, de fapt, nu suntem atât de diferiți unii față de alții. Au preluat tot felul de ritualuri vechi. Totul se leagă.
Povestește-mi puțin despre „Car Symphony”. Cum va decurge experiența asta? Presupun că vă veți folosi de toate componentele mașinii.
Da, ne vom folosi și de motor, care este cel mai tare „distortion” pe care îl vei auzi vreodată. Sunt multe nebunii. Am pornit de la ideea că, indiferent dacă sună a blasfemie, conceptele trebuie spuse. Orice gând măreț a fost considerată o blasfemie. Când veneam cu idei, la discuțiile cu echipa și dirijorul, ne-am gândit la toate nebuniile astea. Am fost și am înregistrat sunetele de motor, claxon, le-am dus la studio... (Chicotind) Ai mai văzut vreodată o partitură pentru Mustang? Am făcut-o noi și pe asta!
Ce mesaj ai pentru cei ce vor participa în weekend la „Cluj Symphony Experience”?
Eu îi îndemn, cu toată dragostea, să vină cu mințile și sufletele deschise. Noi am făcut proiectul ăsta cu multă pasiune. Am vrut să fim cât mai originali. Și chiar dacă se vor regăsi niște lucruri de bază, pe care le vezi la fiecare festival și care nu pot lipsi, eu cred că am adus multe elemente nemaiîntâlnite. Prin susținerea publicului, acest festival va crește și mai mult de la an la an. Pe parcurs, vom putea aduce din ce în ce mai multe experiențe. Începând cu ediția următoare, vom vrea să invităm și artiști din afară și să creștem numărul de artiști români. Toți avem de câștigat din asta. Și, nu în ultimul rând, vrem să facem o atmosferă de comunitate, de „împreună”.